Ilmainen toimitus yli 70 euron tilauksiin | Tilaa uutiskirje, saat -15% alen ensimmäisestä tilauksesta.
Zero waste, kiertotalous ja kestävät valinnat ovat tätä päivää. Ole Hyvä on kulkenut tätä tietä jo 20 vuoden ajan.
Ympäristön tilasta kumpuava huoli ja vahva tahto parantaa maailmaa olivat vuonna 2005 keskeisiä syitä Ole Hyvä Luonnontuotteen perustamiselle. Konkreettisesti toiminta alkoi Kotkassa sijaitsevassa vanhassa puutalossa, josta oli hankittu 40 neliömetrin suuruinen huone pesuaineiden valmistamista varten. Aluksi tuotteita tehtiin varsin vaatimattomin välinein, hyvin pieniä määriä kerrallaan.
Ensimmäisiä tuotteita olivat astian- ja pyykinpesuaineen lisäksi Puna-apilahoitoaine ja Nokkos-yrttishampoo. Ulkoasu oli senhetkisen retrotrendin mukainen ja luonnonläheisyyttä korostava. 20 vuotta sitten retrohenki oli iso juttu; 60-70 -lukua nostalgisoitiin voimakkaasti. Ole Hyvän alkuaikoina mentiin vahvasti tee se itse - meiningillä ekologisuuteen ja eettisyyteen perustuvien arvojen viitoittaessa tietä kohti suurenevaa suosiota.
Ole Hyvä olikin monessa asiassa aikaansa edellä. 2000-luvun alkupuolella ei eettisen kuluttamisen periaatteita, ohjeita tai sääntöjä oltu vielä julkituotu yleiseen tietoisuuteen niiden noudattamisesta puhumattakaan. Jo 20 vuotta sitten vastuullista liiketoimintaa harjoittanut Ole Hyvä oli suunnannäyttäjä, joka loi itse oman eettisen kriteeristönsä, jonka puitteissa ekologisia, biohajoavia ja muutenkin eettisesti kestäviä pesuaineita valmistettiin. Ole Hyvä loi aikoinaan eräänlaiset suuntaviivat, joita nykyään moni muukin vastuullisuutta liiketoiminnan ohjenuoranaan pitävä valmistaja tänä päivänä noudattaa.
Alusta saakka Ole Hyvän toimintaa on ohjannut selkeä missio: valmistamalla iho- ja ympäristöystävällisiä pesuaineita ja hygieniatuotteita halutaan auttaa ihmisiä tekemään arjessaan mahdollisimman vähän ympäristöä kuormittavia valintoja. Selvää on aina ollut, että kaikkien tuotteiden halutaan rasittavan luontoa mahdollisimman vähän. Siksikään mitään pesutehon kannalta turhia ainesosia ei kelpuuteta mukaan.
Jo alusta asti on tehty myös täysin hajusteettomia pesu- ja hygieniatuotteita. Tuoksuttomien tuotteiden merkitys on kasvanut kaiken aikaa, kun monikemikaaliyliherkkyys on yleistynyt.
Tilausten määrän pikkuhiljaa kasvaessa toimintaa laajennettiin kotkalaisen puutalon muihinkin huoneisiin, jotka nekin kävivät sittemmin liian ahtaiksi. Vuonna 2013 Ole Hyvä muutti Haminaan, jossa maalämmöllä lämpiävässä teollisuushallissa pesuaineita ja hygieniatuotteita tehdään vielä tänäkin päivänä. Uusi tila on mahdollistanut ammattimaisemman toiminnan ja tuotteiden varastoimisen.
Vielä 2000-luvun alkupuolella luomu oli todella marginaalinen juttu, joka hiljalleen alkoi kuitenkin vartavirtaistua. Vuosien 2008-2010 tienoilla Suomessa elettiin eko- ja lähiruokakauppabuumia, kun ympäristötietoisuus oli lyönyt läpi ja luomukin alkoi sen myötä kiinnostaa isompaa ihmisjoukkoa. Ole Hyvä -tuotteiden jälleenmyyjien verkosto kasvoikin kohisten, kun pieniä ekopuoteja ilmestyi melkeinpä joka niemeen ja notkelmaan. Valitettavasti trendi tuli ja meni, kun luomu marssi marketteihin. Tämänkin asian tiimoilta maailman voidaan siis todeta muuttuneen melkoisesti viimeisen 20 vuoden aikana.
Vuoden 2010 tietämillä kehitettiin Mummi ja minä -tuotesarja vastaamaan erityisesti lahjatavaraliikkeiltä tulleisiin toiveisiin. Visuaalisesti viehättävä sarja kahmi kehuja niin ulkoasunsa, fiiliksensä ja hurmaavien tuoksujensakin ansiosta. Moni muistanee vielä sitruunasoodan ja polkkakarkin tuoksuiset pesuaineet, jotka olivat sekä ilo silmälle että siisteydelle. Sittemmin Mummi ja minä -sarja poistui tuotannosta sisustusliikkeiden myyntivolyymin hiipuessa.
Vuonna 2011 Ole Hyvä lanseerasi Mama-nimisen luonnonkosmetiikkasarjan, jossa hyödynnettiin Reilun kaupan ainesosia, kuten ruokosokeria. Mama-sarjan kanssa oltiin kuitenkin liiaksi aikaansa edellä, koska ihmiset ajattelivat yleisesti Reilun kaupan liittyvän ainoastaan elintarvikkeisiin. Vähäisen kysynnän vuoksi tämä mediassa suuresti ylistetty ja käyttäjiltä kosolti kehuja kahminut Mama-sarja jouduttiin lopettamaan. Saattaa olla, että tilanne olisi ollut toinen, jos Ole Hyvällä olisi jo tuolloin ollut oma verkkokauppa, jonka kautta Mama sarjakin olisi mahdollisesti löytänyt tiensä suuremmalle määrälle laatutietoisia asiakkaita. Verkkokauppa perustettiinkin pari vuotta myöhemmin, vuonna 2013. Ole Hyvän verkkokauppa palvelee asiakkaita edelleen ja etenkin isot pakkaukset ovat suuressa suosiossa – eikä mikään ihme; esimerkiksi kokonaisia kanistereita on helpompi tilata verkosta kuin raahata kotiin kaupasta.
20 vuotta — eikä tosiaankaan suotta. Taipaleen varrelle on mahtunut monta mukavaa muistoa ja oivallista oppimiskokemusta.
Ylipäätään Ole Hyvän periaatteena on oppia ja kehittyä kaiken aikaa: asiat, tilanteet ja trendit muuttuvat alati ja mukana menossa on pysyttävä tavalla tai toisella. Esimerkiksi superfood-buumin jyllätessä 2000-luvun loppupuolella Ole Hyvä oli ajan hermolla hyödyntämällä trendikkäinä pidettyjä ainesosia tuotteissaan. Vihreä tee- ginseng-lakritsi -shampoo ja Merilevä-guarana-venhänoras -shampoo olivatkin aikanaan sangen suosittuja.
Moni 20 vuotta sitten erikoisena näyttäytynyt asia on nykyään arkipäivää. Koska koko Ole Hyvän liiketoiminta on alusta asti perustunut kokonaisvaltaiseen vastuullisuuteen, esimerkiksi nykylainsäädännön velvoittamat tuottajavastuuasiat ovat olleet aina kunnossa.
Ole Hyvä historian suurimpiin myllerryksiin kuului syksyllä 2014 tapahtunut käänne, kun Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes kielsi pesuaineiden täyttömyynnin asiakkaiden omiin pulloihin suurista kanistereista. Päätös perustui EU:n pesuaineasetukseen, jota Suomi tulkitsi huomattavasti muita EU-maita tiukemmin. Muualla Euroopassa ei asetettu rajoituksia pesuaineiden irtomyynnille vaan esimerkiksi Saksassa ja Italiassa täyttöpalvelumyynti jatkui tavalliseen tapaan.
Koska kielto oli Ole Hyvälle merkittävä takaisku, siitä valitettiin sekä suomalaisviranomaisille että EU:n komissiolle. Epäoikeudenmukaisuuden tunne oli voimakas. Ole Hyvä vetosi kirjelmissään yhdenvertaisuuteen; siihen, että EU:n asetusten tulisi koskea kaikkia jäsenmaita yhtälaisesti.
Yhdessä Ruohonjuuren kanssa järjestetty kampanja pesuaineiden täyttöpalvelunäytöksineen nosti Tukesin tulkinnan julkiseen keskusteluun. Sympatiapisteitä ropisi kiellon kiiriessä kaiken kansan tietoisuuteen. Myös viranomaisten kanta alkoi kaikessa hiljaisuudessa liudentua: kun parin vuoden kuluttua täyttöpalvelumyynnin tilannetta tiedusteltiin uudelleen, Tukes oli muuttanut linjaansa, ja pesuaineiden irtomyynti sallittiin jälleen.
Nykyään Ole Hyvä -pesuaineita ja hygieniatuotteita voikin täysin laillisesti ostaa täyttöpalveluna omiin pulloihin esimerkiksi Ruohonjuuren myymälöistä. Tämä käytäntö on tietysti sekä ympäristön että jätteen vähentämisen kannalta järkevä ratkaisu.
Koska Ole Hyvä on halunnut aina pysyä menossa mukana, myös tuotteiden ulkoasua on uudistettu useasti. Vaikka yleensä uudistukset ovatkin osoittautuneet nappipäätöksiksi, ihan aina ne eivät ole onnistuneet. Vuonna 2015 tehdystä ulkoasu-uudistuksesta vyörynyt palaute oli suorastaan tyrmäävää. Palautteista kohteliammissa arveltiin, että “hyvä, jos saatte nykyiset asiakkaat pidettyä”. Selväksi ainakin tuli, että pelkkä pullojen hyvä sisältö ei riitä, tarvitaan myös puhutteleva ulkoasu. Siksi jo parin vuoden kuluttua ulkoasua muutettiin jälleen uusien suunnittelijoiden toimesta. Tällä kertaa muutos osoittautui erinomaiseksi ja myös tuotteiden suosio kehittyi suotuisaan suuntaan.
Vuonna 2015 kokeilussa oli myös valkopyykille tarkoitettu pesupulveri, joka ei saavuttanut riittävää suosiota ja siksi sen teko lopetettiin. Samoin kävi vuonna 2017 lanseeratulle Hemma-sarjalle, joka sisälsi visuaalisesti viehättäviä, läpinäkyviin pulloihin pakattuja kodinpesuaineita.
Vuonna 2019 lanseeratut pyykkietikat sen sijaan niittivät menestystä jo hyvin pian valmistumisensa jälkeen. Valmistajat itsensäkin yllättänyt suursuosio jatkuu vielä tänäkin päivänä: pyykkietikat ovat edelleen yksi myydyimmistä tuotteista yhdessä pyykinpesunesteiden kanssa. Aivan erityisen hyvin etikat menevät kaupaksi marketeissa.
Kannustava palaute innostaa jatkamaan töitä ekopesuaineiden parissa vielä vuosikymmentenkin uurastuksen jälkeen. Etenkin monikemikaaliyliherkät kertovat usein viesteissään saaneensa merkittävää apua Ole Hyvä -tuotteista.
Myös innovatiiviset, maailmaa paremmaksi muuttavat projektit inspiroivat. Esimerkiksi Metsä- ja Meri-sarjojen tuotteissa tehtiin yhteistyötä raaka-ainekehityksen start up -yritysten kanssa. Ole Hyvä haluaa olla mukana tukemassa innovatiivisia yrityksiä, jotka edistävät ekologisempien raaka-aineiden hyödyntämistä. Sitä kautta tulee samalla itsekin olleeksi askeleen edellä muihin pesuainevalmistajiin nähden.
Innovatiivisia, maailmaa muuttavia ainesosia sisältävät Metsä- ja Meri sarjat ovat nousseet varsin suosituiksi — eikä mikään ihme! Ole Hyvä Metsä -pesuaineet sisältävät Kuusisokeri™-uutetta, joka valmistetaan kotimaisen metsäteollisuuden sivuvirroista ilman, että puita tarvitsee kaataa. Tämä luonnonmukainen ja lisäaineeton raaka-aine on tehokas pesuainekomponentti, joka korvaa ulkomaisen kookospohjaisen tensidin.
Ole Hyvän Meri-sarjan tuotteet sisältävät Origin by Ocean -yrityksen levistä valmistamaa alginaattia, joka suojaa ihoa ja ylläpitää sen kosteustasapainoa. Nämä sulfaatittomat ja hellävaraiset puhdistustuotteet on kehitetty vähentämään merten ravinnekuormitusta.
Vielä ongelmana on, että suurin osa kasvipohjaisista tensideistä tulee ulkomailta. Kotimaisia vaihtoehtoja etsitäänkin kuumeisesti, koska periaatteena on suosia suomalaisia raaka-aineita niin paljon kuin mahdollista.
Kotimaisuus onkin Ole Hyvälle tärkeä arvo. Kaikki tuotteet valmistetaan Haminassa ja niiden kyljissä liehuukin Avainlippu-tunnus merkkinä kotimaisuudesta. Ole Hyvän tuotteissa kokonaisvaltaisesta vastuullisuudesta kertovat myös Ekoenergia- ja vegaanimerkit. Kannattaa myös muistaa, että Ole Hyvän tuotteita saa ostaa täyttöpalveluna monista ekokaupoista. Kun pesuainetta ostaa uudelleentäytettävään pulloon, pakkausjätteen määrä saadaan minimoitua.
Viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana ihmisten ympäristötietoisuus on kasvanut merkittävästi. Vuosituhannen alussa ekologista ajattelua usein vähäteltiin, mutta nykyään sitä pidetään järkevänä ja vastuullisena toimintana – zero waste - ajattelu, kiertotalous ja kestävät valinnat ovat nyt arkipäivää.
Kymmenisen vuotta sitten puhuttiin paljon LOHAS-kuluttajista (Lifestyle of Health and Sustainability), jotka tekevät ostopäätöksiä terveellisen elämäntavan ja kestävän kehityksen arvojen mukaisesti. Tämä ryhmä on ollut merkittävä edelläkävijä vastuullisen kulutuksen yleistymisessä, ja heidän arvonsa ovat sittemmin levinneet laajemminkin valtavirtaan. Hyvä niin, koska fiksut valinnat ovat fiksuja valintoja niin 20 vuotta sitten kuin tänäkin päivänä. Ole hyvä!
Verkkokaupan tuotteita myy Ole Hyvä Luonnontuote Oy, y-tunnus 1962844-1. Myymme tuotteita täysi-ikäisille yksityishenkilöille pääosin Suomen alueella.
Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron. Pidätämme oikeuden hintojen ja postikulujen muutoksiin. Tuotesivulla mainittu minimihinta on määritelty tuotteen minimipakkauskoon mukaan. Voit valita mieleisesi pakkauskoon. Pakkauskoon hinta sekä litrahinta näkyvät pakkauskoon vaihtoehdon valikossa.
Tuotteet tilataan pääsääntöisesti internetin välityksellä osoitteesta www.olehyvaluonnontuote.fi ostoskorin kautta. Kaikki tilaukset vahvistetaan sähköpostilla, jossa ilmoitetaan tilauksen hinta, toimituskulut sekä tilatut tuotteet. Tilausvahvistuksen saaminen edellyttää sähköpostiosoitteen ilmoittamista tilauksen yhteydessä. Asiakas sitoutuu jokaisen tilauksen yhteydessä voimassa oleviin toimitusehtoihin.
Tuotteita voi periaatteessa tilata myös ulkomaille. Tuotteet lähetetään maateitse Postin Parcel Connect palveluna ja toimitusaika voi venyä yli kotimaan viiden päivän. Huomioi, että eri maissa on vyöhykekohtaiset toimitusmaksut. Asiakas vastaa kohdemaan tulli –ja verokäytännöistä.
Lähetämme tuotteet tavallisesti 2 - 5 täyden arkipäivän sisällä tilauksen tekemisestä. Olemme asiakkaisiin mahdollisimman pikaisesti yhteydessä sähköpostitse tai puhelimitse mikäli havaitsemme toimitusajan kestävän normaalia pidempään.
Jos jokin tilauksen tavaroista on loppunut varastostamme ja tilalle on olemassa vastaava korvaava tuote, niin olemme asiakkaaseen yhteydessä sähköpostitse ja ehdotamme asiakkaalle korvaavaa tuotetta.
DB SCHENKER PARCEL JA DB SCHNEKR NOUTOPISTE
Valitsemalla DB Schenker noutopiste, voit valita itsellesi sopivimman noutopisteen.
Se mahdollistaa noutamisen myöhään iltaisin ja viikonloppuisin.
Paketti on perillä tavallisesti seuraavana arkipäivänä lähettämisestä.
Vastaanottajalle ilmoitetaan tekstiviestillä, kun tilaus on noudettavissa
Noutamista odottavaa lähetystä säilytetään kaksi viikkoa.
Perimme alle 70 euron ostoksista 9,9 euron rahtimaksun.
70–99 euron väliset ostokset toimitetaan rahtivapaana DB Schenker noutopisteeseen.
Yli sadan euron ostokset toimitamme DB Parcel -palvelulla rahtivapaasti suoraan kotiin. ( huom. poissalukien Turun saaristo ja Tunturi-Lappi) Alle 100 Euron tilauksista veloitamme 14 Euron kotitoimitusmaksun.
Tuotteet ja niiden postikulut maksetaan tilauksen yhteydessä.
Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii
Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja
luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella
tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on
maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan
ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan.
Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
www.paytrail.com
Käytössäsi on kaikkien pankkien maksupainikkeet.
Maksut luottokorteilla
Voit maksaa verkkokaupassa Visa-, Visa Debit-, Visa Electron-, MasterCard- ja Debit MasterCard -korteilla. Korttimaksaminen tapahtuu turvallisesti Netsin SSL-suojatulla maksulomakkeella. Verkkokaupalla eikä Paytrail Oyj:llä ole pääsyä korttitietoihin eikä maksukortin tietoja tallenneta järjestelmiimme.
Verkkokaupassa ovat käytössä kansainväliset Verified by Visa- ja MasterCard SecureCode –todentamispalvelut, joiden avulla kortinhaltijan henkilöllisyys todennetaan.
Asiakkaalla on 14 päivän palautusoikeus. Palautusoikeus koskee vain alkuperäispakkauksessa olevia käyttämättömiä ja myyntikelpoisia tuotteita. Jos haluat tehdä palautuksen, niin ota yhteyttä sähköpostitse Info@oleyvaluonnontuote.fi tai puhelimitse 050 303 3987.
Pyydämme ilmoituksessanne ilmoittamaan:
Palautuksen syyn (mikäli vioittunut tai väärä tuote)
Tilaajan tiedot
Haluatteko vain palauttaa tuotteen ja saada rahat takaisin tilille vai toivotteko, että lähetämme vastaavan tuotteen vioittuneen tai väärän tuotteen tilalle
Rahojen palautusta varten pyydämme ilmoittamaan tilinumeron.
Reklamaatio: Jos toimitettu tuote on vioittunut, ota pikimmiten meihin yhteyttä.